Sokrates siger, at poesi er inspireret af muserne

spørgsmål om kunst

Flere dialoger i Platon håndtere spørgsmål om kunst: Sokrates siger, at poesi er inspireret af muserne, og er ikke rationel. Han taler med billigelse af denne, og andre former for guddommelig galskab (drukkenskab, erotik, og drømmer) i Phaedrus (265a–c), og endnu i Republikken ønsker at forbyde Homers stor poetisk kunst, og latter så godt. I Ion, Sokrates giver ingen antydning af misbilligelse af Homer, at han giver udtryk for i Republikken.

Dialogen Ion tyder på, at Homer ‘ s Iliaden fungerede i den antikke græske verden, som Bibelen gør i dag i den moderne Kristne verden: som guddommeligt inspireret litterære kunst, der kan give moralsk vejledning, hvis bare det kan blive fortolket korrekt.

den litterære kunst og den musikalske kunst

Med hensyn til den litterære kunst og den musikalske kunst, Aristoteles betragtes episke digte, tragedie, komedie, dithyrambic poesi og musik for at være mimetic eller efterlignende kunst, hver varierende i efterligning af de mellemstore, objekt, og på den måde. For eksempel, musik efterligner med medier af rytme og harmoni, der henviser til, at dans efterligner med rytme alene, og poesi med sprog. De former, er også forskellige i deres genstand for efterligning. Komedie, for eksempel, er en dramatisk efterligning af mænd værre end gennemsnittet; der henviser til, at tragedien efterligner mænd er lidt bedre end gennemsnittet.

Endelig, de formularer, der er forskellige i deres måde af imitation—gennem narrativ eller en karakter, gennem forandring eller ingen ændring, og gennem drama eller ingen drama. Aristoteles mente, at imitation er naturligt, at menneskeheden og er en af menneskehedens fordele i forhold til dyr.

Den anden og nyere betydning af ordet kunst som en forkortelse for kreativ kunst eller kunst opstod i begyndelsen af 17.århundrede. kunst refererer til en færdighed, der anvendes til at udtrykke kunstnerens kreativitet, eller at engagere publikum æstetiske følelser, eller at trække publikum i retning af overvejelser af mere raffinerede eller finere arbejde af kunst.